Wesprzyj fundację
0
0

Halo? Tu Telefon Nadziei!

Halo? Tu Telefon Nadziei!

Halo? Tu Telefon Nadziei!

Czasami wydaje się, że świat się skończył. Że trud, jakiego doświadczamy nas przerasta, że nie istnieje żadne wyjście z sytuacji, która zdaje się być patowa. Osoby doświadczone przez silny stres czy głęboki kryzys psychiczny – także ten spowodowany nagłym nieszczęściem - doświadczają tzw. myślenia tunelowego. Polega ono na niemożności dostrzeżenia istniejących dróg wyjścia z trudnej sytuacji. W takim wypadku sprzymierzeńcem okazuje się być instynkt samozachowawczy, który sprawi, że taka osoba sięgnie po pomoc z zewnątrz. I choć zwykle kimś najbardziej odpowiednim jest ktoś, komu ufamy, czy przyjaciel, to potrzeba porozmawiania z pełnym empatii kimś obcym, nie powinna zaskakiwać. 


Fundacja Nasze Dzieci uruchamia właśnie Telefon Interwencyjny dla wszystkich tych, którzy czują, że nie (po)radzą sobie sami, a szczególnie dla kobiet, które czują, że ciąża i towarzyszące jej trudności są ponad jej siły. O szczegółach tej inicjatywy opowiada Przemek Rogalski – koordynator Telefonu Interwencyjnego Fundacji Nasze Dzieci w rozmowie z Iwoną Duszyńską.


Skąd wziął się pomysł uruchomienia przez Fundację Nasze Dzieci telefonu interwencyjnego ?

Pomysł Telefonu Wsparcia wziął się z realnych potrzeb zgłaszanych przez osoby z naszego bliskiego środowiska. Postanowiliśmy więc realizować kolejne formy pomocy zawarte w Statucie Fundacji, aby w szczególny sposób pomóc kobietom, które są w ciąży.


Z jakimi problemami mogą zgłaszać się osoby dzwoniące na ten telefon ?

Pragniemy na początku pomagać przede wszystkim kobietom w ciąży, które jednocześnie znalazły się w trudnej sytuacji życiowej – z powodów rodzinnych, finansowych, zawodowych. Będziemy kierować swoją pomoc także tym paniom oraz panom, których nienarodzone dzieci zostały zdiagnozowane jako potencjalnie chore lub niepełnosprawne. Będziemy także odpowiadać na potrzeby innych grup Beneficjentów tj. młodzież, dorośli, seniorzy, kobiety i mężczyźni zmagający się z innymi trudnościami – w tym z wychowaniem dzieci niepełnosprawnych i chorych. 


Myślę, że z biegiem czasu na to pytanie najlepszej odpowiedzi udzielą sami nasi Beneficjenci, poprzez zgłaszanie konkretnych problemów. Każdy człowiek jest tak niepowtarzalny, a jego sytuacja w życiu nietypowa, że nie możemy i nie chcemy zawężać naszej pomocy do jednej grupy problemów. Dlatego zapraszamy wszystkich, którzy borykają się z różnymi trudnościami. Pomożemy na miarę swoich możliwości - przede wszystkim informacyjnie, lub jeśli rozwiązanie problemu wpisuję się cele statutowe naszej Fundacji – zaproponujemy też inne formy wsparcia.


Czy osoby dotknięte kryzysem psychologicznym związanym z utrudnionym funkcjonowaniem w pandemii covid-19 również będą mogły uzyskać pomoc?

Jak najbardziej tak.


Jakiego rodzaju pomoc i wsparcie będą udzielane w ramach tego telefonu?

Na początku, kiedy dopiero w praktyce będziemy poznawać problemy i potrzeby naszych Beneficjentów, te rodzaje pomocy będą stanowiły:

Pomoc Informacyjną – po rozmowie telefonicznej, będziemy podawać kontakty do instytucji lub specjalistów, którzy będą mogli udzielić takiej osobie bardziej długofalowej pomocy. Jeśli zaistnieje potrzeba bezpośredniego spotkania ze specjalistą lub instytucją, będziemy się kierować zasadą rejonizacji - czyli wskażemy miejsca, gdzie może będzie skorzystać z fachowej pomocy najbliżej miejsca zamieszkania Beneficjenta.

Doraźną pomoc psychologiczno-pedagogiczną – jeśli potrzeba danej osoby nie będzie wymagać uruchomienia pomocy specjalistycznej lub instytucjonalnej, to już na infolinii będziemy się starać znaleźć optymalne rozwiązanie z danego problemu Beneficjenta. Czasem jest potrzebna tylko rozmowa, a nawet wysłuchanie kogoś.


Jakimi wartościami będziecie się kierować świadcząc pomoc w ramach telefonu interwencyjnego?

Chcemy, aby jakość naszej infolinii cechowały takie wartości jak: 

- dyskrecja – zadbamy o anonimowość naszych Beneficjentów,
- szacunek - nikogo nie oceniamy, każdy ma prawo do słabości, błędów, problemów, trudności w życiu,
- neutralność – co prawda nasze światopoglądy czy religia w jakiś sposób wpływają na postawę życia każdego z nas, jednak tylko nadają siłę i motywacje  do bezinteresownej neutralnej pomocy naszym Beneficjentom,
- wyrozumiałość - pomoc dostosowaną do potrzeb; postaramy się pokazać wszystkie możliwe warianty pomocy,
- wolność - to Beneficjent decyduje, jakie rozwiązanie jest dla niego najlepsze, my tylko pokazujemy możliwości, ograniczenia, ale przede wszystkim szanse. 
- altruizm – robimy to przede wszystkim bezinteresownie dla naszych Beneficjentów i w ich interesie.


Czy podjęliście współpracę, tudzież czy planujecie podjęcie współpracy z innymi fundacjami, stowarzyszeniami, ośrodkami pomocy?

Współpraca z innymi instytucjami w formie wzajemnej informacji jest niezbędna i na tym początkowo będzie się opierać oferowana przez nas pomoc. Natomiast w przyszłości, w zależności od potrzeb naszych Beneficjentów, możemy sukcesywnie powiększać zakres współpracy na zasadzie synergii wspólnej zasobów ludzkich, materialnych, informacyjnych itp.


Kiedy zostanie uruchomiony telefon i w jakich dniach i godzinach będzie dostępny?

Telefon Wsparcia będzie działał od piątku 6 sierpnia 2021 r. Jak na razie, będzie działał 5 dni w tygodniu od godz. 8:00 do 16:00. Natomiast jeśli osoba dyżurująca nie będzie mogła odebrać w danym momencie, to proszę się nie zrażać, na pewno oddzwonimy. Poza tym apelujemy, że jeśli ktoś chciałbym się skontaktować poza tymi godzinami, to także zapraszamy. Warto wtedy wysłać nawet sms z prośbą o telefon. Wtedy oddzwonimy w możliwym bliskim czasie. 


Jakie są plany na przyszłość w ramach tej pomocowej działalności Fundacji Nasze Dzieci?

Nasz Telefon Wsparcia jest tylko pilotażem, czyli nie tylko będziemy starać się na bieżąco udzielać informacji i wspierać doraźnie, ale także poprzez analizę, a potem syntezę potrzeb naszych Beneficjentów, kreować nowe formy pomocy jak i udoskonalać działanie naszej infolinii. Myślimy także, aby w pewnym momencie uruchomić infolinię całodobową 24h, a także czat internetowy, który dla niektórych osób może być bardziej  komfortowy w poruszania trudnych tematów.


W jaki sposób można  wesprzeć tę inicjatywę?

Zachęcamy, by zgłosić się na ochotnika, wolontariusza, aby nam pomagać w odpowiednich możliwych dla siebie godzinach. Wystarczy wysłać swoje CV przez naszą stronę internetową lub nawet napisać maila lub zadzwonić. Po wstępnej weryfikacji oraz odpowiednim przeszkoleniu zapraszamy w nasze szeregi. Szczere chęci pomocy są dla nas bardzo cenne. Można pomóc w obsłudze naszej infolinii, a także tworzyć zlecone przez nas bazy specjalistów i instytucji, które mogą pomóc naszym Beneficjentom.

Informacyjnie – aby rozgłaszać w swoich środowiskach oraz mediach społecznościowych, że taka infolinia w naszej Fundacji powstała.

Wesprzeć materialnie naszą Fundację na nasze cele statutowe.


Dziękuję serdecznie za rozmowę.



Przemek Rogalski – Koordynator Telefonu Interwencyjnego Fundacji Nasze Dzieci. Z wykształcenia pedagog resocjalizacji, asystent osób z niepełnosprawnościami.  Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w licznych placówkach i organizacjach, gdzie zajmował się pracą z osobami ze specyficznymi trudnościami -  psychologicznymi, psychosomatycznymi, duchowymi i zawodowymi. Niezwykle komunikatywny optymista, otwarty na ludzi i ich problemy. Człowiek – dusza. Miłośnik survivalu (którego jest także instruktorem) oraz bliższych i dalekich podróży.



Telefon wsparcia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00. 
Numer Telefonu: 451 051 500
Chętni mogą także skorzystać z aplikacji Whatsapp.